Taavi Pärtel
HEGEL JA AJALUGU
EESTI MUUSIKAAKADEEMIA
Essee
Tallinn 2002
HEGELI AJALOOFILOSOOFIA
18. sajandi lõpu- ja 19. sajandi
algusaastad olid Saksamaal
Georg Friedrich Wilhelm Hegeli idealistliku filosoofia
hiilgeperioodiks. Hegel
lõi filosoofilise süsteemi, mis hõlmas kõike
absoluutsest vaimust kuni ideaalse
Preisi kuningriigini. Vaimne alge - absoluutne idee - on maailma alus
ja
olemus.
Hegeli filosoofia lähtealusteks on dialektilised põhiideed:
- 1) mõtlemine ja olemine on identsed,
- 2) isearenemine on vastuoluline,
- 3) arenemine on kolmejärguline (tees, antitees,
süntees).
Hegel pidas mõistet kõigi asjade ja protsesside
olemuseks. Kuna mõtlemise ja
olemuse identsus avaldub mõistes, siis on ühtlasi loogikaks
filosoofia, mille
aineks on loogika. Samal ajal on ta ka dialektika, sest mõiste
on loomult
dialektiline.
Absoluutne idee avaldub kolmes vormis, mis vastavad Hegeli
filosoofiasüsteemi
kolmele osale:
- a) loogika - "idee iseendas ja enda jaoks" - see on puhta
mõtlemise valdkond, milles loogika
kategooriad saavad sisu ning muutuvad üksteiseks,
- b) loodusfilosoofia - "idee teisitiolemine" - selle
võõrandumine materiaalses maailmas,
- c) vaimufilosoofia - "idee tagasitulek teisitiolemisest
iseendasse".
Vaimufilosoofia sisuks on inimteadvus ja inimtegevuse vormid.
Vaimufilosoofia jaguneb omakorda kolmeks:
- 1) subjektiivne vaim - individuaalse teadvuse iseärasuste
analüüs;
- 2) objektiivne vaim, kuhu kuuluvad sotsiaalsed institutsioonid -
õigus-, moraali-, riigi- ja inimajalugu; viimast
käsitatakse vabaduse tunnetamise progressina;
- 3) absoluutne vaim - ühiskondliku teadvuse
analüüs.
Hegeli filosoofiasüsteemi lõppastmeks ongi absoluutne vaim,
mis jaguneb omakorda kunstiks (see on vaimu endakaemus), religiooniks
(vaimu
kujutlus endast) ja filosoofiaks (vaimu iseendamõistmine). Hegel
kuulutaski oma filosoofia absoluutse vaimu enesetunnetuseks, seega
arenemise
lõppastmeks.
Hegeli absoluutne idee on tegelikult inimkonna müstifitseeritud
ajalooline mõistus, mis on oma kandjast lahutatud ja muudetud
demiurgiks.
Hegeli filosoofias on idealistliku süsteemi ja dialektilise
meetodi vastuolu,
mis põhjustab mitmes olulises küsimuses dialektikast
taganemise. Sellest
hoolimata on Hegel uusaja filosoofia dialektika rajaja.
Hegelile on ajaloolisus filosoofiline põhitõde. Inimene
on ajalooga algusest
peale seotud.
Ajaloofilosoofia aineks on maailmavaimu arengu seaduspärasused.
Maailmavaim on
aluseks kõigile maailmas toimuvatele ajaloolistele protsessidele
ja sündmustele. Maailmavaimu ei seosta Hegel ühegi konkreetse
isikuga ega ka Jumalaga tavainimese mõistes. Maailmavaim on
pigem
üldistatud inimene või
inimteadvus, mis on vastandatud mõtteliselt konkreetsetele
inimestele. Ta tegutseb ajaloos ja on selle liikumapanija.
Hegel on veendunud, et ajalugu on mõistuspärane, sest ilma
selle veendumuseta
ei saaks olla ka ajaloofilosoofiat.
Mõistus, mis avaldub maailmaajaloos, on maailmamõistus.
Viimane avab ajaloo
tema loogika aspektist lähtudes ning kujutab seega endast
ajaloolist
seaduspärasust. Maailmamõistus ei samastu Hegelil
maailmavaimuga, sest
maailmavaim on ajaloo aluseks ja tema lahutamatuks omaduseks ongi
maailmamõistus.
Hegel on oma loengutes ajaloofilosoofiast juhtinud tähelepanu ka
sellele, et
juba Vana-Kreeka filosoof Anaxagoras oli esimene, kes ütles, et
maailma üle
valitseb mõistus ja et see mõistus ei ole eneseteadvuslik
ning see ei ole ka
vaim. Nendel tuleb vahet teha. Tänapäeval on tavaline, et
inimesed on harjunud
mõttega, et looduses on mõistus ja et seal valitsevad
muutumatud
loodusseadused. Omal ajal oli aga Anaxagorase mõte terveks
ajastuks inimvaimu
ajaloos.
Seega avaldub ajaloo mõistuspärasus kahel kujul:
- 1) inimese tahtest sõltumatu ehk objektiivse
seaduspärasusena,
- 2) sihipärasusena.
Hegeli arvates tähendab sihipärasus seda, et ajaloolistes
protsessides on alati
oma suund ja mõte. Ajalugu ei ole juhuslike sündmuste
kogum, vaid seadustele
allutamisele lisandub ka ettenägemine. Ajaloos teostub progress.
Ajalugu ise teostub Hegeli järgi vaimses sfääris, kuigi
ka loodusel on oma osa,
kuid alusepanijaks on vaim ja vaimu areng. Vaimu areng seisneb oma
olemuse -
vabaduse - mõistmises. Vabaduse tunnetamine ei toimu
ühekorraga, see on
kauakestev protsess, kus vaim jõuab üha täielikuma
enesetunnetamiseni, oma
olemuse, s.t. vabaduse mõistmiseni.
Hollandi filosoofile Spinozale kuulub aforism "Vabadus on tunnetatud
paratamatus", mis olevat meeldinud Hegelile. Hegel ei mõista
vabaduse all
omavoli ega vabadust teha, mis aga pähe tuleb, nagu seda
mõistavad harimata
lihtinimesed. Temale on ajalooliselt saabunud vabadus koos riigi ja
koos
sellega kaasnenud seaduste tekkega. Paratamatus lähtub aga
sisemistest
veendumustest, mis annavadki tõelise vabaduse. Vabaduse
eelduseks on kord,
mille peab tagama riik. Riik peab Hegeli järgi hoolt kandma ka
selle eest, et
inimesed saaksid tegutseda vastavalt oma tahtmistele ja et nad oleksid
seotud
riigiga ning nad võtaksid seost riigiga kõrgeima
kõlbelise paratamatusena, mis
tähendabki vabadust. Vabadus ei ole võimalik ilma seaduseta
ja igal pool, kus
on seadus, on ka vabadus. Poliitika sügavaimaks seaduseks on seega
vabadus -
vaba tee muudatustele. Ajalugu on vabaduse kasvamine ja riik ongi
organiseeritud vabadus.
Hegel võttis maailmaajaloo periodiseerimise aluseks
maailmavaimupoolse vabaduse
mõistmise olemuse. Hegeli arvates algab maailmaajalugu idast ja
lõpeb läänes.
Inimkonna ajalugu algab riigi tekkega kõige idapoolsemas osas -
s.o. vanas
Hiinas, mille rahvas kehastub esimesena ka maailmavaim. Edasi kehastub
ta
teistes idamaa rahvastes - India, Pärsia ja Egiptuse omades. See
on esimese
etapi kehastus. Kuna Idamaa rahvad ei tea, et vaimu või ka
inimese olemus on
vabadus, siis ei ole nad vabad. Nende arvates on vaba vaid nende
valitseja,
kelle vabaduseks on kire omavoli, metsikus ja nüridus.
Seepärast ei ole valitseja
vaba inimene, vaid on ainult despoot. Riigivormiks ongi despootia.
Teises etapis kehastub maailmavaim antiikmaailma, s.o. Vana-Kreeka ja
Vana-Rooma rahvastes. Vana-Kreekas hakati mõistma vabadust. Nii
vanad
kreeklased kui ka roomlased teadsid, et vabad on mõningad, kuid
mitte inimene
kui inimene. Antiikmaailma riigivormiks oli Kreekas demokraatia ja
Roomas
aristokraatia.
Kolmandas etapis kehastub maailma vaim lõpuks germaani
rahvastes, kelle
missiooniks on olla kristliku vaimsuse kandjateks. Kristluse läbi
on germaani
rahvad mõistnud, et inimene inimesena on vaba ja et vabadus on
vaimu loomus.
Ilmalikus asjaajamises riigi tasandil nõudis selle
põhimõtte rakendamine rasket
ja pikaajalist organiseerimis- ja kasvatustööd. See
moodustabki ajaloo.
Germaani rahvaste riigivormiks on monarhia.
Need rahvad, kelles kehastus maailmavaim, saavutasid oma aja kohta
kõrgeima
vaimse arengutaseme ning olid sel ajal ajaloolise progressi kandjateks.
Neid
rahvaid nimetas Hegel maailmaajaloolisteks rahvasteks. Enamik rahvaid
on aga
ajaloo ääremaadel ja arenematud. Sellisteks muutuvad ka need
rahvad, kelle
maailmavaim pärast neis kehastumist maha jätab.
Erinevalt teistest ajaloolistest rahvastest ei jäta Hegeli arvates
maailmavaim
maha germaani rahvaid. Selle põhjuseks on protestantismi kui
kristluse tõelise
olemuse väljendaja kujunemine Saksamaal.
Rahvaid iseloomustavad erinevad kombed ja tavad. Igal rahval on oma
vaimsus.
Hegel nimetabki rahva vaimuks rahva ajalooliselt väljakujunenud
vaimset
ühtsust. Rahva vaim ühendab kogu ühiskonna ja tuleb
ilmsiks riigikorralduses,
valitsemisvormis, seadustes, kõlbluses, teaduses, kunstis,
filosoofias ning
religioonis. Need rahva vaimu paljud avaldusvormid moodustavad
ajalooliselt
ühtse terviku, mis on iseloomulik just oma ajastu vaimule.
Teistele ajastutele
nad ei sobi.
Rahvas koosneb aga inimestest. Seepärast saab ka maailmavaim
areneda ainult
inimeste tegevuse kaasabil. Kuna maailmavaim on kaval, siis tema areng
ei ole
ainult inimeste otsustada. Tavaliselt tulenevad inimeste huvid
isiklikest
huvidest, iseloomust ja võimetest. Vastavalt sellele
püüavad inimesed ellu viia
ka oma isiklikke plaane. Nende tegude tulemused ei ole aga alati
vastavuses
nende kavatsustega. Inimesed on nagu millegi kõrgema
instrumendid, kelle käske
nad täidavad. Maailmavaim kasutab ära inimeste iseloomud,
kired, huvid enda
huvides. Inimene nagu võitleks isiklike eesmärkide nimel,
kuid tegelikult juhib
tema võtlust kaval maailmamõistus. Hegeli järgi ei
tee inimesed ajalugu, vaid
hoopis inimestega tehakse ajalugu.
Maailmavaim ei jäta kasutamata ka maailmaajaloolisi isikuid, kes
Hegeli
väljendi järgi on maailmavaimu tööriistad. Need
maailmaajaloolised isikud, kes
on silmapaistvad inimesed oma laiahaardelise tegevusega ja kelle
tegevus ühtib
ajaloo loogikaga, väljendavad maailmavaimu tahet ja on
maailmavaimu
asjaajajaks.
Hegeli järgi on maailmaajaloolisteks isikuteks Makedoonia
Aleksander, Julius
Caesar ja Napoleon. Tänapäeva moraali järgi ei ole nende
tegevus ja ka
isiksused sugugi nii positiivsed. Kõik need isiksused paistsid
silma lõpmatutes
sõdades. Kuid ka sõda on paratamatu ratsionaalne
sündmus, kus on palju hävingut
ja purustusi. Samas aga toimib sõdade kaudu ajaloo dialektika,
sest ebakõlad
viivad edasi ka ajalugu. Maailmaajaloole ei ole sobiv tavainimese jaoks
nii
ihaldatav ja turvaline rahuaeg, sest õnn ei ole maailmavaimule
loovaks algeks.
Sellest ei kasva uusi vilju ja ei toimu arengut. Niisugune nüri
rahulolu pole
maailmaajalooliste isikute vääriline. Ajalugu tehakse
vasturääkivuste
lahenemise teel. Ajalugu on dialektiline liikumine, peaaegu rida
revolutsioone,
milles rahvas rahva ja maailmaisiksus maailmaisiksuse järel on
tööriistaks
maailmavaimu käes. Sellistele maailmaisiksustele ei sobi Hegeli
arvates
tavaline moraali mõõdupuu, sest nende elu ei ole
tavainimese aeglane ja rahulik
elu, vaid on viimse pingeni jõudnud ennastületav
töö ja pingutus. Kui
maailmavaim on nad ära kasutanud, siis nad kaovad ajalooareenilt.
"Niisugused inimesed polnud oma eesmärke taotelles teadlikud
üldisest
ideest… Aga ühtlasi olid nad mõtlevad ja mõistsid,
mida vaja on ja milleks on
aeg. See oli nende aja ja nende maailma tõde." (Hegel)
Maailmaajalugu juhib Hegeli arvates mõistus ja selle
mõistuse väljenduses
areneb maailm kogu aeg täiuslikkuse poole.
Hegel oli üldse esimene filosoof, kes illustreeris oma
filosoofilise süsteemi
ka konkreetsete ajalooliste näidetega.
KOMMENTAARID
Tundub, et Hegeli seisukoht ajaloo kulgemisest idast läände
peab tõesti paika -
seda on kinnitanud ka Hegeli-järgne ajalugu. Kui Hegeli ajal oli
võimsaim riik
maailmas Preisimaa, siis 19. sajandil tõusis selleks
Suurbritannia. 20.
sajandil sai Suurbritannia asemel ajaloolise progressi kandjaks USA,
mis on
võimsaimaks riigiks (maailma ainsaks üliriigiks) praegugi.
Seega maailmavaimu
kehastumise kolmas etapp jätkub.
Siiani on paika pidanud ka Hegeli veendumus, et maailmavaim ei
jäta maha
germaani rahvaid. Ehitati ju ka USA üles peaasjalikult
germaanlastest
protestantide juhtimisel.
Ajalugu ei pruugi aga sellega lõppeda. Nimelt on juba aastaid
räägitud Hiina
võimalikust tõusust maailma uueks liidriks, millega
saakski ajaloole justkui
ring peale. Üldse on ennustatud ka, et 21. sajand saab ilmselt
olema
"Vaikse ookeani sajand" (20. sajand oli ju "Atlandi ookeani
sajand"), mille kasuks räägib ka viimaste aastakümnete
suur majandustõus
mitmetes Ida- ja Kagu-Aasia maades (nn. "tiigrid"), kusjuures Jaapan
on juba ammu tõusnud koguni üheks maailma suurimaks
majanduskeskuseks (olles
seni ka ainuke mitte-Lääne maa, mis väga kõrgelt
arenenud riikide sekka
kuulub). Ida- ja Kagu-Aasia jätkuvat tõusu ennustab ka
Samuel P. Huntington oma
kuulsas raamatus "Tsivilisatsioonide kokkupõrge ja maailmakorra
ümberkujunemine", kusjuures ta ei välista isegi India
võimalikku tõusu
kuskil kauges tulevikus.
Ka vabaduse tunnetamises on toimunud Hegeli ajast alates tohutud
nihked, mis on
olnud sünkroonsed ajaloo "jõukeskuse" nihkumisega
lääne poole.
Võrreldes Preisimaaga laienesid vabadused Suurbritannias
tohutult. Sellest
annab tunnistust kasvõi Briti impeerium, mis ei püsinud
koos sugugi mitte
tohutute sõjavägede abil, vaid suhteliselt targa ja
järjekindlalt
demokraatlikel põhimõtetel baseeruva poliitika abil. Nii
kasutasid võitluses
kolonialismi vastu ka alistatud rahvad tihti just viiteid
demokraatlikele
põhimõtetele. Maailma suurimaks demokraatlikuks riigiks
on aga praegugi India -
endine Briti impeeriumi osa. Kui aga maailma võimsaimaks riigiks
sai USA,
tähendas see vabaduste veelgi suuremat laienemist. Praegu igatahes
tundub
mõnikord, kas kõikvõimalike vabaduste
suurendamisega juba liiale pole mindud,
eriti sealsamas Ameerikas.
Rahva vaimu kohta peaks kindlasti märkima, et just selle
nähtuse pärast ei saa
mitte ühegi lääneriigi kohta öelda, et just seal
valitseb see "õige"
läänelik demokraatia või "õige"
läänelik kapitalism. Nii demokraatia
kui kapitalismi olemus on igal maal täiesti erinevad
(mõnikord isegi väga palju
erinevad), sõltuvalt Hegeli nimetatud faktoritest. Nimelt
arutati omal ajal ka
meil, millist arengumudelit tasuks jäljendada. Õnneks
leiti, et mõistlikum
oleks arvestada kõigi kogemustega ja mehaaniliselt ei saa
kopeerida mingit
kindlat mudelit. Praeguseks võibki juba kindlalt öelda, et
eestipärane
demokraatia ja kapitalism on juba täiesti olemas (sama on toimunud
ka mujal
endises sotsialismilaagris). Õige on ka see, et aja jooksul
rahva vaimsus aja
jooksul teatud määral muutub.
Mõnikord tundub, et kogu maailma ajalugu on tõesti
liigselt keskendunud
sõdadele ja kujutabki endast sõdade ajalugu. Samas tuleb
aga tunnistada, et
sõjad on tõesti muutnud ajaloos kõige enam (see
käib ka "külma sõja"
kohta). On ju sõjatehnika väljatöötamise
käigus välja töötatud ja kasutusele
võetud rohkesti kõikvõimalikke leiutisi, mis on
kas kohe või mõne aja pärast
leidnud veelgi laialdasemat kasutamist ka tsiviilsfäärides.
Ehitati ju ka esimene
elektronarvuti ju mürskude trajektooride väljaarvutamiseks,
praeguse Interneti
eelkäija loodi aga "külma sõja" ajal USA-s selleks, et
tagada sõjaväe
lahinguvõime ka siis, kui tuumarünnak mõnda olulist
keskust peaks tabama.
Praegu ei kujuta me aga elu ilma arvuti ja arvutivõrguta
õieti enam ettegi.
Täiesti võimalik, et Ronald Reagan polnud USA presidendiks
saades teadlik
mingist üldisest ideest, kuid fakt on tõesti see, et ta
teadis, milleks on aeg
ja mida on vaja teha. Kannatas ju kogu Ameerika ühiskond
1970-ndatel aastatel
üsna suure depressiooni käes, mille olid põhjustanud
Vietnami sõda, Watergate'i
skandaal ja veel palju muudki. Majandus oli madalseisus, vaba maailma
ohustas
aga jätkuvalt hambuni relvastatud N. Liit, mille tavakodanike
olukord oli
maailmas juba väga hästi teada, kuid mis oli just okupeerinud
Afganistani.
Reagan aga pärines väga vaesest perest, töötades
end aga ise üles miljonäriks,
tõestas ta väga veenvalt, et sihikindla tegevusega on
võimalik kaugele jõuda.
Kahtlemata mõjutas senine elukäik ka tema tegevust
presidendina.
Mõistagi arvati Moskvas esialgu, et "need ameeriklased on vist
täitsa
hulluks läinud - valisid endise filminäitleja presidendiks!",
kuid
peatselt mõistsid, et see filminäitleja on oma uude rolli
väga sügavalt sisse
elanud. Ameerika oli Reagani näol saanud kahtlemata terve sajandi
kõige kangema
presidendi, kes erinevalt oma eelkäijatest ei rääkinud
enam mingist
ebamäärasest N. Liidu "ohjeldamisest", vaid kuulutas
avalikult, et N.
Liit on "kurjuse impeerium", mis tuleb hävitada ning algatas
"ristiretke" kommunismi vastu. Viimane väljendus kogu vaba maailma
koondamises otsustavasse võitlusse tollase idabloki alistamiseks
(lähimateks
kaasvõitlejateks olid Reagani jaoks tollane Briti peaminister
Margaret Thatcher
ja paavst Johannes Paulus II) ning kogu maailma
vabadusvõitlejate igakülgses
toetamises, seda nii moraalselt kui materiaalselt. Toetus oli siiras,
seda on
tänutundega meenutanud Mari-Ann Kelam ja ka teised tollal Reagani
administratsiooniga suhelnud väliseestlased. Mistahes
läbirääkimisi N. Liiduga
hakatigi pidama jõupositsioonilt (ajalugu on näidanud, et
meie idanaabriga ongi
edukaid läbirääkimisi üksnes
jõupositsioonilt võimalik pidada). Majanduses aga
läks käibele "reiganoomika", mis sai aluseks USA majanduse
hilisemale
tohutule tõusule, lennudispetsherite streigi mahasurumine
1981.a.-l käivitas
aga kogu majanduse kiire arvutiseerimise.
Seda, et maailmaajaloolistele isiksustele ei sobi tavaline moraali
mõõdupuu,
näitab ilmekalt Reagani kurikuulus nali 1984.a. suvel.
Mäletatavasti ütles ta
siis ühe raadioesinemise eel justkui "hääleprooviks"
järgmised sõnad:
"Keelustan NSV Liidu praegusest hetkest igaveseks. Viie minuti
pärast
hakkame pommitama." Moskva seltsimehed eesotsas "1000-aastase
poliitbürooga" pidid selle peale vihast lõhki minema,
lugedes sellest
"naljast" välja ilmselget soovimatust relvastuskontrolli üle
läbirääkimisi pidada, sellal kui
ülejäänud maailm mürinal naeris.
Tähelepanuväärne on veel seegi, et kõik
tähtsamad otsused langetas Ronald alles
pärast seda, kui tema abikaasa Nancy oli nõu pidanud
astroloogiga! (Selle kohta
ütles omal ajal Vambola Põder lühidalt ja tabavalt:
"Kuid kõik need
otsused olid ju maailmale kasulikud".)
Asjalikematest ettevõtmistest kipub samasse kanti minema ka
kuulus "tähesõdade"
programm, mis osutus tegelikult suureks blufiks oma teostamatuse
tõttu. Reagani
põhjendus sellele programmile on aga ometi veenev -
"tähesõdade"
eesmärgiks oli kogu tuumarelvastus mõttetuks muuta ning sel
moel maailm
turvalisemaks muuta. Reagan vaatas lihtsalt kaugemale kui teised. Samas
oli see
programm ka mõistaandmiseks N. Liidule, et ükskõik
kui palju viimane ka ei
pingutaks, vaba maailma majandusvõimsusele jääb ta
ikka alla ning seetõttu võib
ka USA kasvõi blufiprogrammide peale raha raisata.
Ilmselt oli 1980-ndate lõpuks maailmavaim tõesti Reagani
ära kasutanud ja ta
võis rahulikult võimu üle anda oma senisele
asepresidendile George Bushile.
Igatahes täitis Reagan oma missiooni üliedukalt - "kurjuse
impeerium"
lagunes ja kadus ajaloo prügikasti.
Arvatavasti tahtis maailmavaim ka seda, et aastal 2000 sai USA uueks
presidendiks siiski George W. Bush, vaatamata suurele segadusele
valimiste
ümber. Juba võib ka näha mitmeid sarnasusi "noore"
Bushi ja Reagani
vahel - sellised mõisted nagu "kurjuse telg", "ristiretk"
terrorismi vastu, aga ka teatud "süüdimatuse"
tundemärgid (kindlasti
ei lähe ju Bush-noorem maailma ajalukku mitte sellega, et ta 26
aasta eest
purjus peaga naabrimehe prügikasti pikali sõitis!).
Tagasi
ARTIKLITE juurde
Tagasi INFO
juurde